Efter arbejdslivet

Mange fynboer har haft et langt arbejdsliv – ofte med fysisk krævende arbejde. Derfor er jeg stolt af, at vi har indført Arnepensionen, som giver mennesker med mange år på arbejdsmarkedet mulighed for at trække sig tidligere tilbage. 

Jeg ved også fra mit eget liv, hvor vigtigt det er. Min far er tømrer og har haft et hårdt fysisk arbejdsliv. Det giver et helt særligt blik for, hvad mange mennesker står i efter mange år på jobbet. 

Men vi er ikke i mål endnu!

Arnepensionen skal forbedres. Flere skal have mulighed for at gå tidligere på pension, og ydelsen skal være højere, så man faktisk har råd til at bruge ordningen. 

Mulighederne for tilbagetrækning skal være mere fleksible. Nogle har brug for at stoppe tidligere, fordi kroppen ikke kan mere. Andre vil gerne blive lidt længere på arbejdsmarkedet – men måske på færre timer eller med en mere glidende overgang til pension. 

Derfor skal der være større frihed til selv at vælge, hvordan overgangen fra arbejdsliv til pension skal se ud. Samtidig skal et liv som pensionist også være et liv med overskud og indhold. Man skal have mulighed for at være en del af fællesskaber, engagere sig lokalt og nyde den tid, der kommer efter mange år på arbejdsmarkedet. 

Efter et langt arbejdsliv fortjener man en tryg og værdig alderdom – og friheden til selv at bestemme, hvordan den skal leves.

Vær en del af holdet