Ældre og mennesker med handicap
Man skal kunne blive gammel med tryghed og værdighed. Når man har levet et langt liv og bidraget til vores samfund, skal man kunne stole på, at hjælpen er der, når man får brug for den.
Der skal være tid til omsorg i ældreplejen. For mange ældre oplever i dag skiftende medarbejdere og for lidt tid i hverdagen. Jeg vil arbejde for flere faste medarbejdere, bedre arbejdsforhold og mere stabilitet i plejen. Det giver både tryghed for den ældre og bedre rammer for medarbejderne.
Pårørende spiller en vigtig rolle i mange ældres liv. Men de skal være samarbejdspartnere – ikke dem, der holder systemet sammen. Ansvar for pleje og omsorg ligger hos samfundet.
Vi skal også have mindre bureaukrati og mere menneske. Alt for mange medarbejdere bruger i dag tid på dokumentation og systemer i stedet for på omsorg. Den tid skal tilbage til borgerne.
For mennesker med handicap skal det være lettere at få den støtte, de har brug for. Hjælpemidler og støtteordninger skal være til at forstå og til at få – uden unødvendige barrierer.
Jeg mener også, at en del af handicapområdet igen bør løftes op på regionalt niveau. Vi kan lære noget af den måde, amterne tidligere organiserede området på. Specialiserede tilbud og ekspertise bør samles, så kvaliteten bliver højere og mere ensartet.
I dag kan det i for høj grad være postnummeret, der afgør, hvilken hjælp man får. Sådan skal det ikke være. Borgere med handicap skal have adgang til den rigtige hjælp – uanset hvor i landet de bor.
Samtidig skal vi slå hårdt ned på de bosteder og tilbud, der svigter deres ansvar. Alle har ret til en tryg og værdig hverdag, og der skal være konsekvenser, når kvaliteten ikke er i orden.
Ingen skal føle sig alene eller glemt. Velfærden skal være nærværende og til at stole på – også når man bliver ældre eller lever med et handicap.

Vær en del af holdet

